در حال بارگذاری ...
 یک منتقد و کارگردان:

بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و هنر تاثیر گذار است

 یک منتقد و کارگردان تئاتر با اشاره به تغییر کاربری کافی‌شاپ‌ها و مشارکت بخش خصوصی در ایجاد مراکز فرهنگی گفت: امروزه حتی کافی شاپ‌ها نیز به اماکنی فرهنگی تبدیل شده‌اند.

رضا کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار «تئاتر خوزستان» گفت: باید ورود بخش خصوصی را در عرصه فرهنگ و هنر به فال نیک گرفت چون بخش خصوصی به روش‌های مختلف در تولید کارهای اجرایی اعم از تئاتر، فیلم و موسیقی تا فعالیت‌های پژوهشی مشارکت دارد. همچنین اماکن فرهنگی مانند کتابخانه، کتاب‌فروشی، مراکز فروش فیلم و حتی کافی‌شاپ‌ها با رویکرد فرهنگی ایجاد شده‌اند.

کیانی عضو کانون ملی منتقدین ایران خاطرنشان کرد: امروزه می‌بینیم که بسیاری از کافی‌شاپ‌ها تغییر کاربری داده‌اند به نحوی که تنها بستر خرید و صرف خوراکی نیستند بلکه رویکرد فرهنگی و هنری پیدا کرده‌اند. نمونه آن برگزاری برخی جلسات نمایش‌نامه‌خوانی، نقد و بررسی کتاب، رونمایی از کتاب و آلبوم موسیقی و جلسات پژوهشی با محوریت فرهنگ و هنر در کافی شاپ‌ها است.

 ایشان اظهار داشت: به نظر من این حرکت را باید به فال نیک گرفت و تلاش کرد تا بخش خصوصی بیش از این نیز سرمایه‌گذاری خود را در باروری فرهنگ و هنر و ایجاد و تقویت اماکنی مانند کتاب‌فروشی‌ها و پلاتوهای خصوصی صرف کند.

این منتقد با اشاره به پلاتوهای خصوصی بیان کرد: ایجاد پلاتوهای خصوصی تئاتر در استان خوزستان بسیار ضروری است. زیرا تصدی‌گری دولت را کمتر می‌کند و با توجه به جمعیت رو به رشد شهرستان‌ها تلاش مشتاقان و مخاطبان و فعالان عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این استان را می‌طلبد.

او توضیح داد: بخشی از فعالیت‌های اجرایی در وادی فرهنگ و هنر به بخش خصوصی واگذار شد و دولت و اداراتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری باید نقش نظارتی و حمایتی داشته باشد. در عین حال نباید از یاد برد که مشارکت بخش خصوصی در ایجاد اماکن فرهنگی و هنری خود به خود به فرآیند اشتغال‌زایی در سطح استان کمک خواهد کرد. این کارگردان تئاتر تصریح کرد: بخشی از معضل بیکاری و معضلات ناشی از آن با چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به حداقل خواهد رسید زیرا پلاتوهای خصوصی هم می‌توانند اماکنی برای تمرین گروه‌های نمایشی باشند و هم اجرای تئاتر.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران